Piła testowała autobus przyszłości

Obejrzyj galerię (Liczba zdjęć: 12)

 

- Od wielu miesięcy mówimy o zmianie, która będzie dotyczyła wszystkich ludzi na świecie. Jestem bowiem przekonany, że zmiany klimatyczne jakie obserwujemy, wymuszą wykorzystywanie rozwiązań innowacyjnych, których zastosowanie spowoduje przełom, skalą porównywalny jedynie do rewolucji przemysłowej, jaką wywołało wynalezienie maszyny parowej – powiedział prezydent Piotr Głowski, podczas jazdy testowej autobusem napędzanym wodorem.

REKLAMA

Autobusy wodorowe mogłyby trafić na ulice naszego miasta za 5 do 10 lat. Powodów kilkuletniego terminu dzielącego Piłę od potencjalnego zamówienia wodorowych autobusów jest kilka. Brakuje choćby infrastruktury niezbędnej do organizacji regularnych kursów takich pojazdów (stacje tankowania wodoru) oraz rządowych programów pomocowych, dzięki którym polskie miasta uzyskałyby finansowe wsparcie zarówno do wykonania infrastrukturalnych inwestycji, jak i  na zakup samych autobusów. Ich cena bowiem jest obecnie dwukrotnie wyższa od stosowanych już w Pile autobusów hybrydowych (podobnie jest w przypadku autobusów elektrycznych, które w niedługim czasie wyjadą na pilskie ulice) oraz czterokrotnie wyższa od autobusów z silnikiem spalinowym. Co więcej Piła, która ma dużo szersze plany wykorzystania paliwa wodorowego (na przykład do ogrzewania osiedla mieszkaniowego, które powstać ma na terenie dawnego poligonu.), nie musi już teraz stosować tej innowacyjnej technologii.

- Jesteśmy w trakcie wymiany taboru, której zakończenie sprawi, że większość naszych autobusów (29 na 40), będzie napędzana silnikami hybrydowymi, elektrycznymi oraz spalinowymi o niskiej emisji spalin. Dlatego o autobusach wodorowych myślimy w perspektywie kolejnej wymiany taboru – zadeklarował prezydent Piotr Głowski i dodał. - Dzięki temu do wdrażania technologii wodorowej będziemy przygotowani nie tylko finansowo, ale również merytorycznie i intelektualnie. Jestem przekonany, że będziemy jednym z pierwszych polskich miast, wykorzystujących tę innowacyjną technologię.

Dodajmy także, że w tej chwili żadne polskie miasto nie ma jeszcze w swoim taborze autobusów napędzanych wodorem. Niemniej firma Solaris już je produkuje i sprzedaje za granicę. Hamburg i Ryga, są pierwszymi miastami, do których trafiły wodorowe autobusy z Polski. O ich konstrukcji i zaletach, mówił obecny podczas testu przedstawiciel Solarisa. 

- Urbino 12 Hydrogen, wyposażony jest w nowoczesne ogniwo paliwowe, które na pokładzie pojazdu pełni funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej. Dzięki zastosowanej technologii, autobus będzie miał możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu aż 350 km. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do układu napędowego. Dodatkowym rozwiązaniem obniżającym konsumpcję energii jest klimatyzacja wykorzystująca jako czynnik chłodzący skroplone CO2 – tłumaczył dyrektor Zbigniew Kowalski z Solaris Bus&Coach.

Zalety autobusów elektrycznych i wodorowych:

- ekologiczność,

- wygoda i komfort podróży,

- estetyczność,

- cisza w czasie podróży,

- brak drgań w czasie jazdy,

- niskie koszty eksploatacyjne,

- klimatyzacja w kabinie kierowcy i w całej przestrzeni pasażerskiej,

- większa dostępność komunikacji miejskiej (możliwość wjazdu  autobusów do ścisłego zrewitalizowanego centrum miasta, wyłączonego dla ruchu pojazdów spalinowych).

To może Cię także zainteresować:

Źródło: Piotr Gadzinowski; zdjęcia: PP24.info.pl

Podoba Ci się to, co robimy?

Postaw nam kawę, a będziemy pracować jeszcze lepiej :)

Przeczytaj także:

DDWLKP.pl PCH24.info PCT24.pl PMI24.info PNT24.info POB24.info PP24.info.pl PSZ24.info PZL24.info

© 2012 - 2017 Dzień Dobry Wielkopolsko. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Logotypy Dzień Dobry Wielkopolsko, PCT24.pl, PSZ24.info, PZL24.info, PCH24.info, PMI24.info, PNT24.info, POB24.info, PP24.info.pl, Chcę być FIT, Skuteczna Reklama Lokalna są znakami powiązanymi z Portalem Dzień Dobry Wielkopolsko oraz jego wydawcą ROZWOJOWI.com, którego są własnością. Mogą być wykorzystywane w celach zgodnych z przeznaczeniem i za zgodą wydawcy. Użytkowanie portalu oznacza zgodę na jego Regulamin oraz Politykę Prywatności.

Używamy plików cookie, żeby ułatwić Ci korzystanie z portalu. Dowiedz się więcej o celu ich używania w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie Portalu.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki